Navršava se tačno godinu dana od kad je Uprava carina MInistarstva Finansija počela da primenjuje na portalu elektronske licitacije zaplenjene robe. Digitalizacija privredi i građanima donosi brže i efikasnije postupanje i smanjuje rizik od eventualnih zloupotreba. Na primer, ono što je kod elektronskih licitacija značajna novina je da je identitet svakog učesnika zaštićen, jer se nadmetanje odvija pod šifrom, što istovremeno predstavlja i svojevrsnu garanciju nepristrasnosti postupka. Zainteresovani građani najpre treba da se registruju na aplikaciju, unesu sve neophodne podatke koje im aplikacija zahteva i potom izražavaju zainteresovanost za neki redni broj od ponuđenih podnošenjem zahteva za učešće. Nakon toga, automatski dobijaju potvrdu putem elektronske pošte da li je njihov zahtev za licitiranjem prihvaćen i broj računa na koji je potrebno da uplate kauciju kako bi se verifikovali kao učesnici. Ukoliko na samoj licitaciji ne građani ne izlicitiraju željeni predmet, kaucija im se vraća na račun koji su prilikom registracije uneli.
Sva zainteresovana lica za kupovinu carinske robe, robu koja se izlaže javnoj prodaji mogu razgledati i pribaviti ostale informacije u vezi sa istom, putem aplikacije za elektronsku prodaju robe. Razgledanje carinske robe može se izvršiti u vreme i na mestu koji će biti istaknuti u aplikaciji.
Za dodatne informacije u vezi sa konkretnom javnom prodajom zainteresovana lica se mogu elektronskom poštom obratiti carinarnici koja organizuje javnu prodaju na adresu e- pošte.
Oglas o javnoj prodaji se ističe na internet stranici Uprave carina.
Pravo učešća na javnoj prodaji carinske robe imaju pravna lica, preduzetnici, domaća i strana fizička lica. Preduslov za učešće u javnoj prodaji carinske robe je da se izvrši registracija i prijava u aplikaciji. Registracija se mora obaviti na odgovarajući način, prateći uputstvo. Pravo učešća i nadmetanja imaju sva lica koja uplate kauciju na depozitni račun carinarnice koja organizuje javnu prodaju, u iznosu 30% od početne cene za svaki redni broj.
Ukoliko je posebnim propisom predviđena obaveza posebne registracije, odnosno ispunjenje posebnih uslova za promet carinske robe koja se izlaže javnoj prodaji, na javnoj prodaji mogu učestvovati samo tako registrovana lica, odnosno lica koja ispunjavaju propisane posebne uslove i koja u okviru dela za registraciju i prijavu prilože skeniran odgovarajući dokument, kojim dokazuju ispunjenje posebnih uslova.
Prijava za učešće i uplata kaucije vrši se u predviđenim rokovima i to najkasnije tri radna dana pre početka javne prodaje.
Zainteresovano lice, nakon prijave za učešće, dobija elektronskom poštom instrukcije za uplatu kaucije.
Svaka uplata kaucije nakon isteka navedenog roka, uplata u nedovoljnom iznosu, uplata bez naznake za koji redni broj (D-broj) se uplaćuje kaucija, plaćanja izvršena u zadatom roku koja zbog zatvaranja platnog prometa (poslovnog dana) ili zbog greške i odlaganja uplate od strane poslovne banke, odnosno uplata koja nije evedentirana na izvodu depozitnog računa carinarnice najkasnije jedan dan nakon isticanja roka za uplatu, smatraće se neblagovremenom i neodgovarajućom uplatom, na osnovu koje učesniku neće biti odobreno učešće u nadmetanju na tom rednom broju.
Uplata kaucije se može izvršiti za više rednih brojeva odjednom. U tom slučaju se u poziv na broj moraju upisati redni brojevi za koje se uplaćuje kaucija (maksimalno 20 karaktera), u protivnom, neće se priznati uplate za robu čiji se broj ne vidi na izvodu.
Nakon prijave za učešće i uplate kaucije na gore opisan način, učesnicima će biti odobreno učešće u nadmetanju, o čemu će biti obaveštavani elektronskom poštom u kojoj će se nalaziti ID broj (identifikacioni broj), poznat samo tom učesniku, pod kojim će učestvovati u nadmetanju na toj javnoj prodaji.
Nakon obaveštenja da im je odobreno učešće u nadmetanju, učesnici mogu proveriti da li se njihov ID broj nalazi u listi učesnika, koja je istaknuta u aplikaciji. Ukoliko učesniku nije odobreno učešće, ili nije dobio obaveštenje o tome, ili se njegov ID broj ne nalazi u listi učesnika, a smatra da je ispunio gore navedene uslove za učešće, učesnik može, elektronskom poštom, na adresu e-pošte istaknute u aplikaciji, carinarnici koja organizuje javnu prodaju uputiti prigovor najkasnije dva radna dana pre početka prodaje. U prilogu prigovora mora se nalaziti jasno skeniran dokaz o uplati kaucije za učešće na rednom broju
za koji upućuje prigovor. Nakon razmatranja prigovora, ukoliko je isti osnovan, učesniku će biti odobreno učešće u nadmetanju. Komisija odlučuje o podnetom prigovoru najkasnije jedan radni dan pre početka javne prodaje. Lista učesnika se smatra konačnom jedan dan pre početka javne prodaje.
Ukoliko lice smatra da je prigovor na učešće neosnovano odbijen, može u pismenoj formi, na adresu carinarnice, podneti prigovor na odluku Komisije. Sastavni deo prigovora moraju biti dokazi kojima se osporava odluka Komisije. Prigovor se podnosi na adresu nadležne carinarnice i ne odlaže sprovođenje javne prodaje. O podnetom prigovoru carinarnica odlučuje u roku od tri radna dana od dana njegovog podnošenja.
Učesnici se mogu nadmetati (davati ponude) samo u vremenu predviđenom za nadmetanje. Ponude se uvećavaju za minimalan korak ili upisivanjem iznosa ponude u aplikaciji. Ponude koje učesnici upisuju sami u aplikaciju, ne mogu biti niže od trenutne ponude uvećane za minimalan korak koji je ponuđen u aplikaciji. Za vreme trajanja nadmetanja učesnici mogu pratiti ponude u listi ponuda koja se nalazi u aplikaciji za svaki redni broj pojedinačno.
Da bi imali realan prikaz nadmetanja, učesnici moraju vršiti osvežavanje ekrana aplikacije.
Po isteku vremena predviđenog za nadmetanje, podaci o nadmetanju generišu se u zapisnik koji je odmah dostupan u aplikaciji po zatvaranju događaja, na osnovu koga učesnik, u roku od tri dana od dana isticanja zapisnika, može uložiti prigovor na javnu prodaju. Prigovor se podnosi u pisanoj formi carinarnici koja je organizovala javnu prodaju. Po zatvaranju javne prodaje učesnici ne mogu podnositi prigovor na odbijanje učešća od strane Komisije, osim u slučaju kada su isti prvobitno podneli elektronskom poštom pre početka javne prodaje. O podnetom prigovoru carinarnica odlučuje u roku od tri dana od dana njegovog podnošenja. Za vreme odlučivanja o prigovoru, roba koja je predmet prigovora se ne može izdavati kupcima. Prigovori prispeli nakon navedenog roka neće biti uzeti u razmatranje.
Učesnik čija je ponuda prihvaćena kao najviša (pobednik) će elektronskom poštom biti o tome obavešten. Pobednik je dužan da kupoprodajnu cenu umanjenu za iznos kaucije uplati i robu preuzme u roku od osam dana od dana izvršene prodaje, odnosno od dana okončanja postupka po podnetom prigovoru, u protivnom smatraće se da je kupac odustao od kupovine. Učesniku koji pobedi u nadmetanju, a odustane od kupovine, kaucija se zadržava na računu carinarnice, a isti gubi pravo učešća na ponovo održanoj prodaji iste carinske robe.
Pravo na povraćaj kaucije i pravo na kupovinu robe, gube i sva lica koja su pobedila u nadmetanju, kojima se prilikom izdavanja robe iz dostavljene dokumentacije utvrdi da se podaci u dokumentaciji ne slažu sa podacima koje su uneli prilikom registracije na aplikaciju za elektronsku javnu prodaju carinske robe. Takvim licima vraća se samo razlika u novcu koju su uplatili između kaucije i postignute cene, a gube pravo na povraćaj kaucije.
Roba se prodaje po principu VIĐENO – KUPLjENO, bez garancije i prava na reklamacije koje se odnose na kvalitet, ispravnost, tehničke i druge karakteristike robe, kao i na materijalne i pravne nedostatke.
Po završenoj javnoj prodaji, prvi naredni radni dan, vraća se kaucija učesnicima koji nisu pobedili u nadmetanju na račun sa koga je izvršena uplata iste, a kao dokaz o uplati prilaže se kopija izvoda sa depozitnog računa. Fizičkim licima, koja su uplatu kaucije izvršila na šalterima pošte i banaka, kaucija se vraća na račun koji su uneli prilikom registracije na aplikaciju. Ukoliko su ta lica izostavila navođenje računa, da bi im kaucija bila vraćena, potrebno je da Komisiji dostave zahtev za vraćanje kaucije sa brojem računa, na koji će im kaucija biti vraćena.
Ukoliko se carinska roba ne proda na prvoj javnoj prodaji, Komisija će konstatovati da prva javna prodaja nije uspela i roba će biti izložena na prvoj narednoj javnoj prodaji koja će biti označena kao druga prodaja.
Da bi se održala prva javna prodaja, mora biti odobreno učešće za najmanje tri učesnika, dok je na drugoj javnoj prodaji dovoljno da bude odobreno učešće za najmanje dva učesnika.
Ukoliko ne dođe do prodaje carinske robe na drugoj javnoj prodaji, roba se prodaje prikupljanjem pismenih ponuda, a nakon toga i neposrednom pogodbom.
Licima koja su ispunila uslove za učešće u prodaji putem prikupljanja pismenih ponuda i neposredne pogodbe kaucija se ne vraća do okončanja konkretne prodaje. Izuzetno, na zahtev učesnika, može se vratiti kaucija, čime isti gubi pravo na učešće u prikupljanju pismenih ponuda i prodaji putem neposredne pogodbe. Pravo učešća u prikupljanju pismenih ponuda i neposrednoj pogodbi imaju sva lica koja su blagovremeno uplatila kauciju za drugu javnu prodaju, odnosno lica kojima je odobreno učešće u drugoj javnoj prodaji.
Ukoliko roba ne bude prodata putem elektronskog nadmetanja i nakon druge prodaje, po okončanju nadmetanja, određuje se vreme i mesto prikupljanja pismenih ponuda. Učesnici koji su uplatili kauciju za drugu prodaju, biće o tome obavešteni putem elektronske pošte.
Predaja pismenih ponuda vršiće se pred Komisijom. Pismene ponude predaju se u određeno vreme, u zatvorenim kovertama, sa napisnim imenom/nazivom ponuđača na koverti i naznačenim rednim brojem (D-broj) za koji se daje ponuda. Ponuda treba da sadrži ime/naziv i adresu ponuđača (ime, prezime, broj lične karte i matični broj za domaća fizička lica, ime, prezime, broj pasoša za strana fizička lica, a memorandum za pravna lica), identifikacioni broj robe za koju se daje ponuda (D-broj), iznos ponude i potpis, a za pravna lica i preduzetnike pečat (pečat je obavezan za pravna lica i preduzetnike koji nisu ukinuli upotrebu pečata u skladu sa Uredbom Vlade RS za šta moraju priložiti dokaz).
Komisija će, bez odlaganja, uz prisustvo ponuđača koji su predali pismene ponude, pristupiti otvaranju koverata sa ponudama. Pismene ponude se otvaraju po redosledu kojim su primljene. U slučaju dve iste ponude, Komisija će prihvatiti ponudu ponuđača koji je prvi uplatio kauciju. Ponude koje nisu predate u skladu sa gore navedenim odredbama, Komisija neće uzeti u razmatranje i zapisnički će konstatovati da su neispravne.
U slučaju da roba nije prodata ni prikupljanjem pismenih ponuda, odmah po isteku vremena za prikupljanje pismenih ponuda, sa zainteresovanim učesnicima koji su uplatili kauciju za drugu javnu prodaju, pristupiće se prodaji putem neposredne pogodbe, koja se odvija pred Komisijom. Prikupljanje pismenih ponuda i neposredna pogodba održaće se nakon isteka najmanje tri dana od dana završetka elektronskog nadmetanja na rednom broju kod koga nije došlo do prodaje.
U javnoj prodaji prikupljanjem pismenih ponuda i prodaji putem neposredne pogodbe, mogu učestvovati samo ovlašćena lica ili lica uz ovlašćenje.
Nakon okončanja prodaje putem prikupljanja pismenih ponuda i putem neposredne pogodbe, podaci o prodaji biće istaknuti u zapisniku o prodaji koji se objavljuje u aplikaciji. Nakon isticanja podataka o prodaji u zapisniku, učesnici u roku od tri dana, mogu podneti prigovor na javnu prodaju tih rednih brojeva. Prigovor se podnosi u pisanoj formi carinarnici koja je organizovala javnu prodaju. Prigovori prispeli nakon navedenog roka neće biti uzeti u razmatranje.